'ik heb op een andere manier leren kijken, ik heb sowieso leren kijken'

Voor wie

Het enthousiasme tijdens de afgelopen periode is geen moment afgezwakt. Wel vond ik het ingewikkelder en
moeilijker dan gedacht. Met rustig achterover hangen en consumeren kom je er niet tijdens dit traject.
Ook bij de dagelijkse beslommeringen was traject blikopener altijd in mijn hoofd aanwezig. Het liet me anders kijken. Het heeft me leren geloven in mijzelf en mijn beeldend werk. Het heeft me de moed gegeven tevreden te zijn met de vorm die ik de afgelopen periode heb gevonden.

 

Bouwien Bonkes, docent beeldend

Tijdens de docentenopleiding beeldend werd ik vaak gestuurd door de mening van de leraren. Dat kan ook niet anders: je moet natuurlijk ook gewoon een diploma halen. Door Blikopener ben ik weer op het spoor gekomen van wat ik zelf wil maken. Dit werk is een deel van mij.

Mijn tekeningen gaan over de invloed van de omgeving. De blik is gericht op een vast punt, maar door de beweging tussen allerlei uitersten op hetzelfde moment ontstaat er vervorming. De zuiging en de druk van buitenaf bepalen de vorm van de persoon.

 

Tienke Zijlstra, docent beeldend

“De opdrachten zijn pittig en veelomvattend, maar wat je ook presenteert of wel of niet afhebt, het is allemaal goed omdat het laat zien waar je mee bezig bent. Geen druk en geen oordeel. Dat is erg rustgevend en zorgt ervoor dat je echt met je eigen dingen aan de slag gaat en ze ook durft te laten zien.”

 

Saskia Dingelstad, vormgeefster | beeldend kunstenaar | klassieke academie

Een berg zwerfkeien in m’n achtertuin. Een mooi proces met veel proberen, zoeken, miskleunen, koers vinden, ontsporen, weer op de rails komen, maat houden en een eindresultaat neerzetten . En een voldaan
gevoel betreffende het gezamenlijke traject  en resultaat.

 

Dick Doorduin, fotograaf

 

 

Blikopener was één van de beste beslissingen in een moeilijke periode van mijn leven. Door diep in mijn ziel op zoek te gaan vond ik mijn innerlijke kracht terug.

Dat komt tot uitdrukking in mijn werk: het is een donkere zoektocht, als in een bos. De adelaar staat voor vrijheid, mijn trots en mijn zelfvertrouwen die zich daaruit hebben bevrijd.

 

Gabriella Kakulya, student Rietveld Academie sinds Blikopener

‘Ik zocht inzicht in mijn eigen werkproces om betekenisvol werk te kunnen maken.
De oplossing vond ik in het maken van meer concreet werk (gerichte thematiek). Bovendien zie ik de inzet van technieken nu als hulpmiddel, waar het voorheen een doel op zich was.
Ten bate van mijn werk als docent beeldend vond ik een hele respectvolle methode/manier om werk van anderen te bespreken (in te zetten bij peer-evaluaties).
Dit traject raad ik iedereen aan die eigenheid zoekt in zijn of haar beeldende werk.’

 

Janny Mensen, docent beeldend, textiel

Ik ben gefascineerd door het gebruik van vormen. Tot nu toe zijn door wiskundigen bijvoorbeeld nog maar vijftien verschillende vlakvullende vijfhoeken ontdekt. Daar heb ik me in verdiept en ik ben ermee gaan puzzelen. Het afgelopen jaar  ben ik hier op doorgegaan.

Door Blikopener raakte ik geïntrigeerd door de mogelijkheid om meerdere werken bij elkaar te maken. Want dat doet Blikopener, het leert je kijken, kijken, kijken. En dat er na lang puzzelen van binnenuit iets ontstaat, geeft me enorme voldoening.

 

Hendrik Klunder, bevlogen bouwer