MOMENTUM

in de NDDA, in de Refter in Ubbergen

Negen maanden, negen makers op reis door de vrije ruimte waar alles mogelijk is op een plaats en tijd waarin alles kan.
Ieder van ons heeft onderweg een momentum gevonden, een impuls gevoeld of een drijfveer aangeboord.
Dit willen we graag met jullie delen.
We nodigen je uit om te komen kijken wat de reis ons tot op dit moment bracht.
3/4 en 10/11 juni
van 13.00 – 17.00 uur
foto’s Dick Doorduin

Alice: How long is forever?

White Rabbit: Sometimes, just one second.

Uit: Alice in Wonderland, Lewis Carrol

Renske Keuper, Foumban (Kameroen), 1977 renske@ngungure.nl

Stilte
Video, animatie

Dat wat je wel en niet onthoudt. Hoe je je gedachten, maar ook herinneringen manipuleren kunt, bewust of onbewust. Hoe ze een loopje met je kunnen nemen. Hoe je sommige gedachten, woorden, beelden vast wilt houden voor altijd en andere liever niet. Het gevecht dat ik kan voeren met mezelf. Hoe ik mij tot mijn kunst verhoud. Gedachten, herinneringen. Het denken. Associaties. De veelheid daarvan.

Mijn eerste stilte-film is geschoten in één shot waarin ik de ogenschijnlijke stilte tegenover de tijdsdruk die ik voelde heb proberen vast te leggen.

Wat is er te zien en wat valt daaraan te beleven

Ida Lorbach, Göttingen (D) 1979 idalorbach@gmail.com
www.idalorbach.com

Sentient constellations
Oost-Indische inkt en acrylinkt op papier
Doorlopende serie, variabele installatie in de ruimte
afm. 24x32cm tot 65×51 cm

Hoe breng ik vormen in relatie tot elkaar? Komen de vormen bij elkaar en hoe voelt een punt van aanraking?
Zit er een verlangen naar contact?
Hoe verandert een onderdeel in het geheel?

Sentient constellations is een beeldend onderzoek naar basale vormen die zich binnen een afbeelding en in de gehele ruimte van het werk tot elkaar verhouden. Dit maakproces is een uitproberen, ervaren en spelen met het spanningsveld van afstand en nabijheid, met het aanvoelen van verhoudingen en het volgen van impulsen in de handeling.
In de experimentele opzet is er ruimte voor het verkennen van steeds nieuwe constellaties en voor het verwerken van verschillende gevoelens en stemmingen.

Ida Lorbach
Ankie van den Nieuwenhuijzen

Kunst moet een beetje zeer doen

Ankie van den Nieuwenhuijzen, Boxtel, 1979 ankievdnieuwenhuijzen@ziggo.nl

Een kleine troost
Knuffelbeesten, hout en metaal 
215x90x90 cm
+ projectie film

Kunst moet een beetje zeer doen.
Er is ongemak in contact met anderen, het meedoen in de samenleving, vandaar de vlucht naar het kinderlijke, de natuur en het speelse. Het spel van het maken geeft me plezier en in mijn herinneringen uit mijn kindertijd vind ik thema’s voor mijn werk.

Geen roze bril. Wel een uitnodiging om eens vanuit een ander perspectief te kijken.

Lien van Nuil,  Eindhoven 1990
lienvannuil@gmail.com

‘Ik ben er al’
Pastel, aquarel en acryl op papier
Diverse formaten

Afgelopen jaar heb ik mij aan de rand van een vijver verwonderd over een groep meerkoeten. Ze gaven mij materiaal om een van de meest fascinerende zaken in dit leven, het verhouden tot elkaar, te onderzoeken.

Mijn werk gaat over verhoudingen in het sociale domein. Over de massa ten opzichte van de minderheden, over de dominante groep (de norm) ten opzichte van de (onderdrukte) ander en over de strijd die deze underdog vaak moet leveren om het recht te hebben en houden om mee te mogen doen. Ik ben uitgegaan van mijn (queer) perspectief.
Ik ben er al laat zien hoe ‘het verhouden tot elkaar’ vorm en betekenis krijgt. 

de kracht van de herinnering

Lex Siedsma Den Haag 1956 (lexsiedsma@hotmail.com)

Zonder titel
houtskool en acryl op papier
1.00m x 1.50m

Vanaf de jaren dat ik jongvolwassen was zijn er voor mij een aantal belangrijke dingen gebeurd die op mijn dagelijkse manier van denken en handelen nog steeds invloed hebben. De gebeurtenissen in die jaren zijn ontmoetingen met leeftijdgenoten die grofweg hetzelfde gedachtengoed deelden omtrent passies , levenshouding etc.

Ik merk dat deze ontmoetingen en vriendschappen nu nog steeds heel belangrijk zijn voor mijn manier van denken en ben hen daar heel erg dankbaar voor. Zij hebben als het ware richting gegeven aan mijn leven, mijn visie op kunst en mijn muziekkeuzes, kortom de bron voor alles, maar dan ook werkelijk alles wat ik doe of denk. (Nooit meer anders!)
Die herinneringen gonzen na. Ik probeer deze herinneringen te gebruiken, terug te brengen tot een kern en vervolgens te tekenen of te schilderen.

Samenballing | Verbondenheid | Kick | Euforie | Inspiratie | Vrijheid | Creativiteit | Bewondering | Verbazing. Bijna Goddelijk en vooral…..Energie

Ik wil stilstaan bij dat wat mij vrouw maakt, en dat alle ruimte geven zonder schaamte.

Eisprong en Vloei

Claire Stringer-van Rooden, Arnhem, 1993 clairestringer93@hotmail.com

Eisprong
Gouache op papier
29,7 x 42 cm

Vloei
Acryl en gouache op papier
29,7 x 42 cm

Het vrouwelijk lichaam is een lekkend en vloeiend lichaam. Borstvoeding, menstruatie, vruchtwater – allemaal uitingen van processen die door en in ons lijf verwerkt worden. Wat er gebeurt in mijn lijf mag er zijn en is natuurlijk. Tegelijkertijd vind ik het fascinerend wat er zich binnen het lichaam afspeelt en zich buiten het lichaam laat zien. Dit is onlosmakend met elkaar verbonden. Ik wil met mijn werk het vrouwelijk lichaam in al haar glorie laten zien. Haar kracht, haar kunnen, haar kwetsbaarheid en het ongelofelijke mysterie van vruchtbaarheid. Mijn werk heeft veel te maken met water en is ontstaan door en met water.

_MG_8882

Omkijken is niet wegkijken!

Ineke Tanis, Ouddorp 1962 itqueeste@gmail.com

45 ’22

Installatie
45 portretten in diverse formaten
Acryl op canvas

Elke 8 dagen wordt in Nederland een vrouw vermoord of de dood ingedreven. Wereldwijd gaat het om 5 vrouwen per uur. In veruit de meeste gevallen is er sprake van femicide. De dader is een (ex) partner, familielid of een bekende. Het motief is altijd gendergerelateerd. De vrouw in kwestie onderwerpt zich niet aan de wil van deze man.

Dit maakt me woedend en verdrietig tegelijkertijd.

Veel van deze moorden kunnen worden voorkomen als de eerder geuite hulpvraag/kreet van slachtoffers op tijd serieus genomen wordt. 

Ik wil deze vrouwen in het licht zetten, een gezicht geven en vragen of je naar ze wil (om) kijken.

 

In diepe stilte ontstaat een verbindende stroom

Ingrid Vermeeren, Nistelrode, 1966 indigofera21@gmail.com

In diepe stilte
Wetend zoeken en vinden…
Verbindende stroom
Acrylinkt en acrylverf op rijstpapier
Ongeveer 10000 x 970mm

Onder het aardse oppervlak wordt gezocht en gevonden. Er vindt veel communicatie plaats waar je bovengronds niets van lijkt te merken. Er wordt uitgewisseld en in de diepe stilte vindt en verbindt het mycelium en daarbij ontstaat energie.

De wetenschap weet nog niet tot in detail hoe dat allemaal werkt in het ondergrondse schimmelnetwerk; op basis waarvan de schimmel kan vinden, verbinden en uitwisselen. Best wel ongrijpbaar, en  dus nog mysterieus.  Ik vergelijk het met ons intuïtieve handelen. Vertrouwen op onze intuïtie en daarnaar handelen  zorgt eveneens voor energie en verbindende stroom.
Geweldig toch, als er nieuwe werelden voor je open gaan? Wat zou er allemaal nog meer te ontdekken zijn wat ik nu nog niet weet, in diepe stilte?

Alles is overal, altijd, als je met aandacht om je heen kijkt. Door gericht je ervan te ontdoen, kom je uit bij het zijn

Miranda van der Zandt – van der Heijden – Somers,  1965  
mvdzvdh@gmail.com

Ver_lang
Fullcolorprint + Acryl op papier

ver_lang 01: 160 + 100 cm
ver_lang 02: 160 + 190 cm
ver_lang 03: 160 + 270 cm
ver_lang 04: 160 x 190 cm
ver_lang 05: 160 + 150 cm

Het zichtbaar en voelbaar maken van het verlangen naar het “niets”, het onbekende, rust en ruimte. Het onbekende is voor mij voelbaar in het oneindige diffuse vlak achter de horizon. Af en toe is de overgang van het vlak voor- en achter de horizon nauwelijks zichtbaar. Er ontstaat een universum.
Geen boven, geen onder, geen links of rechts.
Geen aarde, geen lucht. Gewichtloos zijn in de ruimte, aangemoedigd door het voortkabbelend geruis van de continu in beweging zijnde golven. Gedachten vervliegen met de verkoelde wind. Omarmd door de stralen van de zon. De warmte van het koele blauw. Grijzen en al haar nuances. Verfijnd en subtiel. Mysterieus en open.

Een verlangen daar te kunnen zijn, zonder gedachten. Daar is hier. Hier is daar.
Het grote niets, is genoeg.
Een verlangen groter dan het weten.