Bij het zoeken naar meer inzicht in mijn (kunstzinnige) proces heeft Francis me geleerd dat het tijdens dit proces niet erg is om je als een vis op het droge te voelen wanneer je maar voldoende vertrouwen hebt in je eigen ademinhoudkunst en weet waar je het water kunt vinden.

– Bouwien Bonkes

Trekvogels door Bouwien Bonkes en Johan Brouwer

''Tijdens de docentenopleiding beeldend werd ik vaak gestuurd door de mening van de leraren.

Dat kan ook niet anders: je moet natuurlijk ook gewoon een diploma halen. Door Blikopener ben ik weer op het spoor gekomen van wat ik zelf wil maken. Dit werk is een deel van mij.”

– Tienke Zijlstra | docent beeldend

''Ik hoop dat ik het niet vergeet"

‘Francis gaf me zicht, zelfvertrouwen en een realistisch beeld op
dat wat kunstmaken is. Ook gaf ze woorden aan dat
waar ik me niet bewust van ben mbt mijn eigen kunnen.
Nu het is benoemd heeft dat in mij bestaansrecht.”

Marian van Kessel | opl. Artez

''Dit traject raad ik iedereen aan die eigenheid zoekt in zijn of haar beeldende werk."

''Blikopener was één van de beste beslissingen in een moeilijke periode van mijn leven"

Door diep in mijn ziel op zoek te gaan vond ik mijn innerlijke kracht terug.Dat komt tot uitdrukking in mijn werk: het is een donkere zoektocht, als in een bos. De adelaar staat voor vrijheid, mijn trots en mijn zelfvertrouwen die zich daaruit hebben bevrijd.

Gabriella Kakulya | student Rietveld Academie sinds Blikopener

''Een berg zwerfkeien in m’n achtertuin".

Een mooi proces met veel proberen, zoeken, miskleunen, koers vinden, ontsporen, weer op de rails komen, maat houden en een eindresultaat neerzetten. En een voldaan gevoel betreffende het gezamenlijke traject  en resultaat.”

Dick Doorduin | fotograaf 

''Dit traject raad ik iedereen aan die eigenheid zoekt in zijn of haar beeldende werk"

“Ik zocht inzicht in mijn eigen werkproces om mijn werk meer betekenis te kunnen geven. De oplossing vond ik door mijn eigen thema centraal te stellen. Hierdoor zie ik de inzet van technieken nu als hulpmiddel, waar het voorheen een doel op zich was”.
Daarbij vond ik een hele respectvolle methode/manier om werk van anderen (ik ben docent)te bespreken (in te zetten bij peer-evaluaties).”

– Janny Mensen | docent beeldend, textiel

''De opdrachten zijn pittig en veelomvattend,

maar wat je ook presenteert of wel of niet afhebt, het is allemaal goed omdat het laat zien waar je mee bezig bent. Geen druk en geen oordeel. Dat is erg rustgevend en zorgt ervoor dat je echt met je eigen dingen aan de slag gaat en ze ook durft te laten zien.”

– Saskia Dingelstad, vormgeefster | beeldend kunstenaar | klassieke academie

''Blijven! Wat een worsteling. Maar ik ben gebleven.

“Eigenlijk zijn “vastlopen” “zelf onderzoek” “ondersteuning” “inspiratie” “hard werken” “spiegel” woorden die in de tekst verwerkt mogen worden wat mij betreft”.

“Blikopener biedt artistieke ruimte en reflectie jezelf op diepere lagen te onderzoeken, om vervolgens weer verbinding te maken met de drijfveren waarom je hier überhaupt bent”.

 

– Monique / fotograaf, vormgeefster

Wil je ook een boost geven aan je eigen werk?

Vul onderstaand formulier in om meer informatie te krijgen over Traject Blikopener. Dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op.